BERKONGSI & BERBINCANG SEGALANYA YANG ANDA INGIN TAHU MENGENAI TUDUNG
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Similar topics
NUFFNANG
IKLAN
Photobucket

Share | 
 

 400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
ummi_aiai



Posts : 368
Join date : 2009-03-20

PostSubject: 400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan   Wed Jul 28, 2010 5:28 pm

Salam;

Terbaca tentang ini.... perikan dari Harian Metro - 20 Julai 2010.

400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan

2010/07/20 PULAU PINANG: Dalam tempoh dua tahun lalu kerajaan sudah mengambil tindakan terhadap 400 individu yang menjalankan perniagaan menerusi Internet kerana tidak berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Rohani Abdul Karim berkata, kesemua mereka dihadapkan ke mahkamah mengikut Seksyen 12 (1)(a) Akta Pendaftaran Perniagaan 1956 (Pindaan 2001) yang membawa hukuman denda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak lebih dua tahun.

"Individu atau syarikat yang menjalankan perniagaan menggunakan laman web atau Internet sebenarnya tidak terkecuali dan mesti mendaftarkan perniagaan mereka," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Dialog Amalan Perniagaan Beretika Zon Utara, di sini hari ini.

Katanya, langkah itu bertujuan melindungi pengguna daripada unsur penipuan selain memastikan peniaga mematuhi etika perniagaan.

Beliau berkata, kerajaan juga menerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia sentiasa memantau laman web yang menjalankan perniagaan bagi mengesan pihak yang gagal mendaftarkan perniagaan mereka.

"Kita mahu golongan ahli perniagaan mempunyai kesedaran bahawa mereka mempunyai tanggungjawab dan kod etika yang harus dipatuhi supaya pengguna tidak menjadi mangsa penipuan," katanya.-Bernama
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/400usahawanmenerusitaliandikenakantindakantidakdaftarperniagaan/Article

Komen anda?
Back to top Go down
View user profile http://sentuhan-jemari-ummi.blogspot.com/
NLiza



Posts : 300
Join date : 2009-01-21

PostSubject: Re: 400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan   Wed Aug 04, 2010 9:55 am

tq ummi... sy pernah tertanya2 jugak bende2 mcm ni..
sy setuju mmg patut berdaftar...sy sokong..tak mahal pon.. kalo xde mase..upah org caj RM150 jew.. kalo rajin buat sendiri.. x silap dlm RM80.
Back to top Go down
View user profile
ummiwidad



Posts : 27
Join date : 2009-11-23
Location : kajang

PostSubject: Re: 400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan   Mon Aug 09, 2010 6:11 pm

ibumuqrish wrote:
tq ummi... sy pernah tertanya2 jugak bende2 mcm ni..
sy setuju mmg patut berdaftar...sy sokong..tak mahal pon.. kalo xde mase..upah org caj RM150 jew.. kalo rajin buat sendiri.. x silap dlm RM80.

Btl 2...tmbhn cam IM lagi ler biznez dah smkn maju skrg ni...bkn ke leh reg online skrg...kalo x clap ler.... Exclamation Question
Back to top Go down
View user profile
NLiza



Posts : 300
Join date : 2009-01-21

PostSubject: Re: 400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan   Tue Aug 10, 2010 3:23 pm

ummi ~ biz x seberapa.. tgh bertatih lagi.. xleh nk fokus.. still keje mkn gaji..biz sbb minat n cuba apply ilmu yg dpt mase kat U.
Ada dgr2 jugak register on9..xde mase nk godek2 website SSM. sy upah je.. tau2 semua bende settle. kalo nk pegi.. kene apply coti lagi.. dah la coti tinggal sikit jer..
Back to top Go down
View user profile
Eija_Gorgeous



Posts : 3
Join date : 2010-08-19
Age : 33
Location : Kuching

PostSubject: Re: 400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan   Thu Aug 19, 2010 3:15 pm

Ja terbaca artikel ni.. Betullah tindakan ja yg ja memang nak register syarikat. Cma masa je takde..hehehehehe.. Rasa nya tak elok melambat2kan proses register syt dgn SSM.. Niat ni terbantut dari tahun 2008 lagi..hahaha flower
Back to top Go down
View user profile
k_ida



Posts : 26
Join date : 2010-04-08
Location : htt://suradvillage.blogspot.com, http://dsuracollections.portalniaga.com

PostSubject: Re: 400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan   Sat Oct 23, 2010 4:39 pm

Eija_Gorgeous wrote:
Ja terbaca artikel ni.. Betullah tindakan ja yg ja memang nak register syarikat. Cma masa je takde..hehehehehe.. Rasa nya tak elok melambat2kan proses register syt dgn SSM.. Niat ni terbantut dari tahun 2008 lagi..hahaha flower
uu lame x jenguk sini..baru ari ni tau rupanyer kena daftar juga..
sib baik dah daftar...

http://suradvillage.blogspot.com
Back to top Go down
View user profile http://dsuracollections.portalniaga.com
prinzenma



Posts : 2
Join date : 2010-10-20
Age : 33
Location : Equine Park

PostSubject: Re: 400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan   Tue Oct 26, 2010 8:26 pm

alhamdulillah..dh daftar tgh bulan aritu...sj je nk menambahkan keyakinan customer pd saya...skrg ni nk bukak akaun untuk dptkan sijil kewangan...insyaAllah...leh la wat pinjaman nk besarkan bisnes
Back to top Go down
View user profile http://prinzenma.blogspot.com
Sponsored content




PostSubject: Re: 400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan   Today at 6:25 am

Back to top Go down
 
400 usahawan menerusi talian dikenakan tindakan tidak daftar perniagaan
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Mad in India: Funny wo(man) Chutki caught monkeying around in Delhi

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Tudung DIY CARI :: Pengumuman :: Selamat Datang Ke DIY Tudung CARI!!-
Jump to: