BERKONGSI & BERBINCANG SEGALANYA YANG ANDA INGIN TAHU MENGENAI TUDUNG
 
HomeCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Similar topics
NUFFNANG
IKLAN
Photobucket

Share | 
 

 The House of Phat Diva Mama Sanggul Arab. Is it HARAM ???..

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
NLiza



Posts : 300
Join date : 2009-01-21

PostSubject: The House of Phat Diva Mama Sanggul Arab. Is it HARAM ???..   Tue May 18, 2010 9:42 am

Ada hadis rupanya psl sanggul tinggi tu.. i dapat ni dr my fren sbb dia tahu sy berniaga tudung n pernah publish dlm face book cara pemakaian tudung agar nampak cantik.... berikut adalah email yg saya terima..

It's a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new hijab wearing i.e. wearing a shawl-like syrian style hijab. I posted on my Fb status recently stating that I too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all.I also received few suggestions to buy fake buns online or at Arzu, KLCC.

I used to study in an arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair eventhough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab.However, I can't remember the hukum whether it's haram or harus or makruh.

Being curious, I googled about this sanggul arab issue and found the hadith related:
Quote::
akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:
Quote::
dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-


I would say that I was tempted at first as I saw some women/celebraties/tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupon dah belajar.I am one of them. Bila nak buat benda jahat, laju je.
Anyway, in wearing hijab,niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.However,at the moment, I'll just forget about buying the sanggul arab thingy.

NOT PERFECT-
Back to top Go down
View user profile
ummi_aiai



Posts : 368
Join date : 2009-03-20

PostSubject: Re: The House of Phat Diva Mama Sanggul Arab. Is it HARAM ???..   Tue May 18, 2010 10:37 am

Ibumuqrish;

Thank you 4 sharing flower
Back to top Go down
View user profile http://sentuhan-jemari-ummi.blogspot.com/
shida810



Posts : 67
Join date : 2009-09-03

PostSubject: Re: The House of Phat Diva Mama Sanggul Arab. Is it HARAM ???..   Wed May 19, 2010 9:27 am

Slm Ibumuqrish,

Thanks tuk posting diatas. Tak salah kita ingat mengigigatkan sesama manusia.
Kita selalu lupa dan lalai............... very good posting . I like. Laughing
Back to top Go down
View user profile
NLiza



Posts : 300
Join date : 2009-01-21

PostSubject: Re: The House of Phat Diva Mama Sanggul Arab. Is it HARAM ???..   Wed May 19, 2010 6:31 pm

itu lah.. sy sendiri pun tak tau..dan tak terfikir psl ni.. n sy sendiri mmg sesalu buat sanggul tinggi sbb mcm ringan kepala bila ikat rambut kuat2 n tinggi2.. kat umah mmg hari2 sanggul tinggi.... huwaaaaa.... so skrg dah rendahkan sanggul kite...tp still nampak gak.. huhuu
Back to top Go down
View user profile
ummiwidad



Posts : 27
Join date : 2009-11-23
Location : kajang

PostSubject: Re: The House of Phat Diva Mama Sanggul Arab. Is it HARAM ???..   Mon Aug 09, 2010 6:28 pm

Slm....nice advice IM....lama xbforum....ssekali ku rasa teringin gak nak mencelah...sikap masyarakat Melayu kita especially terlalu suka sgt meniru adat resam bangsa lain....org kata xde JATIDIRI....mmg hakikat wanita suka kepada kecantikan tetapi didalam mengejar kecantikan selalu lari dari landasan yg tlh digariskan oleh ajaran Islam yg dibawa oleh Baginda s.a.w...bgslah kita slg ingat meningati kerana zmn kita skrg dah terlalu hmpir dgn akhir zmn tlh byk tanda2 yg diperlihatkn oleh Allah s.w.t tujuannya adlah sbg renungan buat kita yg msh mpunyai akal fikiran yg waras...mdh2hn klgn forumer seme tgolong dlm glgn ulul albaab....sbnrnye kalian seme tlh melakukn amaln fardu kifayah dlm usaha menegakkan syiar Islam iaitu membantu glgn wanita Islam menutup aurat dgn sempurna....mdh2an kalian diberi ganjaran pahala oleh Allah s.w.t....Very Happy...jgn ade yg terasa lak...bkn nak kata pd sape2 tp dituju tuk diri sdiri gakkksss.. Wink
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: The House of Phat Diva Mama Sanggul Arab. Is it HARAM ???..   Today at 2:44 pm

Back to top Go down
 
The House of Phat Diva Mama Sanggul Arab. Is it HARAM ???..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Helmuth's Strongholds Battle for Arnhem ruined house 2
» The Little House on the Prairie Comedy Thread
» Tear-jerker Little House episodes
» Time Capsule House
» Least favorite Little House episode

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Tudung DIY CARI :: Thread :: Segalanya mengenai tudung's-
Jump to: